تولید کنندگان سولوپتاس پودری در ایران

تولید کنندگان سولوپتاس پودری در ایران، کود سولوپتاس ۵۲%، کود حیوانی گاو پودری ۵۰ % ارومیه، سولفات پتاسیم پودری، سولوپتاس گرانول جزء کودهای پرکاربرد در صنعت کشاورزی می باشند.

سولوپتاس پودری

کود سولوپتاس پودری در درصدهای مختلفی در ایران تولید می شود. در واقع میزان این درصدها میزان پتاسیم موجود در سولوپتاس می باشد. کود سه بیست با درصد ۵۰ و ۵۲ و یا کمتر تولید می شود. تولید کننده ها بر اساس نیاز مشتری های خود این مقدار پتاسیم را تغییر می دهند. علت پائین بودن قیمت بعضی سولوپتاس ها در بازار به همین دلیل می باشد.

ترکیبات سولوپتاس پودری

ترکیبات سولوپتاس ایرانی

سولوپتاس معمولاً با درصدهای ۴۱ تا ۵۲ در بازار کشاورزی ایران قابل تهیه می باشد. این کود از واکنش اسید سولفوریک و کلرید پتاسیم به دست می آید. سولفات پتاسیم ترکیبی شیمیایی از پتاسیم و گوگرد است. این کود به صورت ماده ای سفید رنگ به اشکال پودری، گرانول یا کریستال تولید می شود. از محاسن این کود محلولیت بالای آن در آب است.

سولوپتاس پودری ترکیب شیمیایی سفید رنگ بدون بو با طعمی تلخ می باشد. این ماده شیمیایی نوعی نمک سولفاته است. دلیل حلالیت بالای آن حالت پودری آن است است. از آنجا که پتاسیم جزو عناصر مورد نیاز گیاه می باشد همانند نیتروژن و فسفر عمدتاً کودهای حاوی پتاسیم به مقدار بالا را بر اساس کود های کامل و میزان درصد پتاسیم موجود در آن مشخص می نمایند. این درصد در تولیدات هر شرکتی متفاوت می باشد .

بیشتر بدانیم  سولفات پتاسیم مرغوب + خرید و فروش

سولوپتاس پودری

مزایای استفاده از سولوپتاس

  • سولوپتاس ترکیبی حاوی پتاسیم و گوگرد به صورت سولفات می باشد. این خاصیت کمک می کند که سولوپتاس کمترین میزان آبشویی را دارا باشد.
  • وجود پتاسیم با درصد بالا به این کود کمک می‌کند تا بهترین منبع تامین پتاسیم برای گیاهان در کشاورزی باشد.
  • وجود گوگرد سولفاته در آن، این امکان را به آن می دهد که به راحتی در خاکهای شور قابل استفاده باشد.
  • سولوپتاس تمامی خواص عنصر پتاسیم را به تنهایی داراست. ضمن اینکه وجود گوگرد نیز به تامین آن در گیاهان و محصولات کشاورزی کمک می نمایند.
  • افزایش ارزش غذایی محصولات کشاورزی به دلیل تاثیر مثبت آن در تولید ویتامین ها، قند و نشاسته در گیاه می باشد.
  • یکی از عوامل افزایش مقاومت گیاهان به تنشهای دمایی مانند سرما و گرما و همچنین افزایش مقاومت گیاهان در برابر تنش های آبی نیز می باشد.
  • سولوپتاس مقاومت گیاه را در برابر بیماری ها بالا میبرد.
  • یکی دیگر از فواید استفاده از کود سولوپتاس حلالیت بالای آن می باشد. این کود به دلیل داشتن یون سولفات عامل موثری در کاهش PH خاک و پایین آوردن شوری خاک می گردد.

سولوپتاس پودری

تولید کنندگان سولوپتاس پودری

در تهیه سولوپتاس روشهای مختلفی وجود دارد. آنچه که مورد نظر می‌باشد، سولفات پتاسیم یا سولوپتاس حاصل واکنش بین پتاسیم کلرید با نمک های سولفات فلزات مختلف می باشد. واکنش بین کلرید پتاسیم و سولفات کلسیم می بایست در حضور آمونیاک انجام گردد. حضور آمونیاک موجب کاهش حلالیت نمکهای معین می شود از جمله کلرید پتاسیم. در کنار آمونیاک عوامل مختلفی مانند:

  • مقدار کلرید پتاسیم 
  • نسبت آمونیاک به فسفات پتاسیم 
  • غلظت ایزوپروپانول 
  • فشار 
  • و …

نقش بسزایی دارند.  فرایندها در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. در ادامه فرآیند با رساندن دما به صفر درجه، مواد ناخالص اضافه از محلول مادر که سولفات پتاسیم باشد جدا می گردند. از جمله مواد اضافه سدیم کلراید و سولفات سدیم است.

شرکت های متنوع در تولید سولفات پتاسیم فعالیت دارند و هر یک از روش خاصی برای تولید آن استفاده می کنند. از جمله سولوپتاس هایی که جزو کودهای با کیفیت محسوب می شود سولوپتاس تولیدی پتروشیمی ارومیه است. این کود در گرید های پودری و گرانول تولید می گردد. در ساخت آن از مواد اولیه وارداتی یا تولید خود پتروشیمی استفاده می شود. اما سایر شرکت هایی که می توان به آنها اشاره کرد شرکت هایی مانند:

  1. پتروشیمی ارومیه
  2. بازرگان کالا 
  3. آریا 
  4. بهاران 
  5. پادنا 
  6. تاکو 
  7. جنوبگان 
  8. داناتک 
  9. دانهال 
  10. رازک شیمی 
  11. زیگلر 
  12. زنیت 
  13. زعیم 
  14. سیفو 
  15. سیترال 
  16. سیکو 
  17. آریا شیمی 
  18. فرمولآیت 
  19. فلوریش 
  20. هلیو 
  21. مولتی کم 
  22. گرومور 
  23. و …

سولوپتاس پودری

سولوپتاس پودری در بسته بندی ۵۰ کیلویی

سولوپتاس بسته بندی های مختلفی را دارد. تفاوت ها از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد:

  1. اینکه نوع بسته بندی که کارخانجات تولیدکننده ها به آن دسترسی دارند.
  2. دوم میزان نیاز مصرف کننده به نوع بسته بندی ها متفاوت است.

واحد تولیدی مانند پتروشیمی ارومیه که عمدتاً تامین نیاز شرکت های بسته بندی را به عهده دارد، بسته بندی های حجیم با وزن ۵۰ کیلو عرضه می کند. شرکتهایی که عمدتاً مواد اولیه خود را از تولید کنندگان تامین می نمایند و صرفاً بسته بندی محصول نهایی را به عهده دارند تنوع بسته بندی بر اساس نیاز مصرف کننده اولویت دارد. از جمله این بسته بندی ها: 

اوزان  ۲۵ و ۱۰ کیلو برای کشاورزان دارای زمین زراعی بزرگ در نظر گرفته می شود.

برای مصرف کننده گانی که واحدهای کوچک تولیدی دارند و همچنین گلخانه ها و مصارف عمومی بسته های ۵ کیلو ۲ کیلویی ۱ کیلو و حتی پایین تر عرضه می گردد.

سولوپتاس پودری

بازار مصرف سولوپتاس پودری در کشاورزی

همانگونه که قبلاً توضیح داده شد سولوپتاس یکی از کود های مفید برای رشد و باروری گیاهان می باشد. برای سولوپتاس زمان مصرف، هنگامی است که گیاه به پتاسیم و گوگرد نیاز داشته باشد. اما در درختان زمان مصرف سولوپتاس در بهترین حالت بعد از گلدهی و در دوران رشد می باشد. البته هنگامی که میوه به مرحله رسیدن می‌رسد استفاده از این کود موثر می باشد. همچنین زمانی که گیاه به مرحله جوانه زنی میرسد ترجیحاً از سولوپتاس استفاده نشود. میزان مصرف آن بسته به نوع کشت به محصول زراعی متفاوت است.

با توجه به موارد مذکور بازار مصرف پودری از اواخر اسفند ماه شروع شده و تا ابتدای تیرماه ادامه خواهد داشت. اما با توجه به نیاز کشاورزانی که در  شرایط‌های کشت کنترل شده فعالیت دارند تقریباً در سراسر سال میتوان آن را عرضه و تامین کرد. ضمن اینکه این موضوع بایستی مدنظر قرار گیرد که کشور ایران کشوری چهار فصل می باشد در نتیجه در تمام فصول سال میتوان چه به صورت عمده چه به صورته خورده تامیین کرد.

Rate this post

Originally posted 2022-03-30 16:17:40.

بیشتر بدانیم  قیمت سولوپتاس پودری (سولفات پتاسیم) 50 کیلویی خارجی و ایرانی

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما